SerambiIndonesia/

Tafakur

Menjaga Ketaatan

Sungguh ada seorang hamba yang menurut pandangan orang banyak mengamalkan amalan penghuni surga

Menjaga Ketaatan

Oleh: Jarjani Usman

Sungguh ada seorang hamba yang menurut pandangan orang banyak mengamalkan amalan penghuni surga, namun berakhir menjadi penghuni neraka. Sebaliknya ada seorang hamba yang menurut pandangan orang melakukan amalan amalan penduduk neraka, namun berakhir dengan menjadi penghuni surga. Sungguh amalan itu tergantung dengan penutupannya(HR. Bukhari).

Sangat sering terjadi sesuatu yang menggoda iman kita dalam kehidupan sehari hari, walaupun merasa diri beriman kuat. Sebahagian orang begitu saja tergoda, sebahagian yang lain butuh waktu lama, dan sebahagian lagi berusaha bertahan meskipun berat sekali. Makanya tak mengherankan bila ada orang yang kelihatannya alim, tetapi juga melakukan perbuatan keji walau tersembunyi di balik simbol simbol seperti pakaian yang dikenakan atau keturunan.

Menilai seseorang dari pakaiannya kadangkala ibarat menilai buku dari sampulnya. Kita tidak bisa mengukur pasti isi hati seseorang. Hanya pemilik hati dan Allah yang tahu yang sesungguhnya. Allah juga lebih memandang kepada hati hamba hambaNya. Dalam kenyataannya juga, hatilah yang menjadi benteng pertahanan terakhir seseorang, apakah mengikuti godaan hawa nafsu untuk berbuat buruk atau tidak.

Karena itu, setiap insan perlu menjaga diri, memperbaiki dan meningkatkan kualitas iman, serta berdoa kepada Allah agar mampu bertahan dalam keimanan. Apalagi dalam hadits telah diingatkan, ada seseorang yang beramal dengan sekejap saja dengan amalan yang seandainya dia mati saat itu, maka dia akan masuk neraka (HR. Ahmad).

Editor: bakri
Ikuti kami di
KOMENTAR
TRIBUNnews.com Network © 2017
About Us
Help