Dewan Koperasi Malaysia Setujui Pendirian Koperasi Melayu Aceh, Ini Syarat yang Harus Dipenuhi

Koperasi dimaksud diberinama Koperasi Masa Kuala Lumpur Berhad (dalam pendirian) dengan alamat Jalan Raja Bot Kampung Baru 50300 Kuala Lumpur.

Dewan Koperasi Malaysia Setujui Pendirian Koperasi Melayu Aceh, Ini Syarat yang Harus Dipenuhi
SERAMBINEWS.COM/Hand Over
Serah terima surat kelulusan pendirian 'Koperasi Masa Kuala Lumpur Berhad (dalam pendirian)' dari pihak SKM kepada pihak pengusul yang diterima oleh Datuk Mansyur Usman, Presiden Komuniti Melayu Acheh Malaysia (KMAM), 25 Juni 2019. 

Dewan Koperasi Malaysia Setujui Pendirian Koperasi Melayu Aceh, Ini Syarat yang Harus Dipenuhi

SERAMBINEWS.COM, BANDA ACEH - Dewan Koperasi Malaysia atau Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) telah menyetujui permohonan pendirian koperasi yang diajukan oleh Komunitas Melayu Aceh di negeri jiran itu.

Koperasi dimaksud diberinama Koperasi Masa Kuala Lumpur Berhad (dalam pendirian) dengan alamat Jalan Raja Bot Kampung Baru 50300 Wilayah Federal Kuala Lumpur.

Persetujuan terhadap rencana pendirian Koperasi Masa Kuala Lumpur Berhad ini disampaikan pihak SKM melalui Surat bernomor: SKM.WP: 6/60 Jld.50 (1) tertanggal 25 Juni 2019.

Surat persetujuan itu disampaikan oleh Amran Bin Hj Abd Kadir, Direktur SKM Komisi Masyarakat Koperasi Wilayah Federal Malaysia kepada Datuk Mansyur Bin Usman, Presiden Komuniti Melayu Acheh Malaysia (KMAM) yang merupakan inisitor pendirian Koperasi Masa Kuala Lumpur (dalam pendirian).

“Hormat saya, saya merujuk ke permohonan Anda tertanggal 25 Juni 2019 sehubungan dengan masalah di atas, mohon diperhatikan bahwa Komisi (Koperasi Malaysia) setuju untuk menyetujui pendirian koperasi Anda,” tulis Amran Bin Hj Abd Kadir, dalam surat yang kopiannya dikirim oleh Jafar Insya Reubee, Anggota Komunitas Melayu Aceh di Malaysia, kepada Serambinews.com, Rabu (26/6/2019).

Baca: Mahathir Mohamad Siap Serahkan Jabatan Perdana Menteri Malaysia, Pada Anwar Ibrahim atau Azmin Ali?

Baca: BMU-WPU Malaysia dan Alumni Mudi Serahkan Rumah untuk Janda Miskin di Pidie

Syarat Harus Dipenuhi

Dalam surat tersebut Amran Bin Hj Abd Kadir menyebutkan sejumlah ketentuan yang harus dipatuhi untuk pendirian Koperasi MASA Kuala Lumpur Berhad, antara lain.

Koperasi diberi nama Koperasi MASA Kuala Lumpur Berhad.

Masa berlaku pendirian adalah tiga bulan sejak tanggal surat persetujuan atau terhitung sejak tanggal 25 Juni 2019.

Halaman
123
Penulis: Zainal Arifin M Nur
Editor: Zaenal
Ikuti kami di
KOMENTAR

BERITA TERKINI

© 2019 TRIBUNnews.com Network,a subsidiary of KG Media.
All Right Reserved