Breaking News:

Koperasi Aceh di Malaysia Buka Toko Grosir Pertama

Toko yang beralamat di Jalan Ehsan Perdana 4, No. 19 & 21, Taman Ehsan Jaya, Pandaraman, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor, berfungsi

Editor: bakri
Foto kiriman Jafar Insya Reubee
Koperasi MASA Kuala Lumpur Berhad (KOMASA), Kamis (26/11/2020), membuka toko grosir di Malaysia yang beralamat di Jalan Ehsan Perdana 4, No. 19 & 21, Taman Ehsan Jaya, Pandaraman, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor. 

KUALA LUMPUR - Koperasi MASA Kuala Lumpur Berhad (KOMASA), membuka toko grosir perdana di Malaysia. Toko yang beralamat di Jalan Ehsan Perdana 4, No. 19 & 21, Taman Ehsan Jaya, Pandaraman, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor, berfungsi sebagai pemasok barang untuk kedai runcit di kawasan Klang, Selangor.

"Semua kedai runcit Aceh di kawasan Klang sudah bersetuju untuk mengambil barang di KOMASA ini," kata Jafar Insya Reubee, anggota KOMASA, melalui pesan Whatsapp kepada Serambi, Kamis (26/11/2020).

Jafar mengatakan, toko grosir yang mencakup lima pintu bangunan ruko di kawasan industri di Pelabuhan Klang, diresmikian pada Kamis (26/11/2020), dalam sebuah acara sederhana di bawah protokol kesehatan Covid-19 yang sangat ketat. "Tidak ada upacara pemotongan pita dan kalimat sambutan. Hanya diisi pembacaan doa dan kenduri sederhana sebagai bentuk rasa syukur kepada Allah atas pembukaan koperasi pertama ini," kata Jafar Insya.

"Pembacaan doa dipimpin oleh Tgk H Amiruddin bin Abubakar, alumni Darussa'adah Teupin Raya," lanjut Jafar.

Ia menambahkan, acara peresmian koperasi pertama milik KOMASA ini dihadiri langsung oleh Ketua KOMASA, Datuk Mansyur Bin Usman, beserta seluruh pengurus KOMASA. Turut pula hadir tokoh muda Malaysia keturunan Aceh, Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi.

Akhramsyah merupakan putra dari almarhum Tan Sri Sanusi Bin Junid, mantan Menteri Besar Kedah dan orang dekat Tun Mahathir Mohamad. "Penghargaan besar untuk Komasa, karena bisa membuka toko pembekal di masa wabah Covid-19 yang merusak sendi-sendi perekonomian," kata Akhramsyah dalam bahasa Aceh.

Menurutnya, apa yang dilakukan oleh KOMASA ini menjadi penyemangat di tengah ancaman kebangkrutan yang dihadapi sejumlah peniaga Melayu di Malaysia. "Bermula di Klang, Insya Allah rangkaian ini bisa terus berkembang, mula-mula di sekitar Selangor, Kuala Lumpur, hingga ke seluruh negara (Malaysia)," ungkap Akhramsyah.

Mantan Presiden Asosiasi Klub Pemuda Malaysia (MAYC) ini menyampaikan dukungan dari berbagai pihak terhadap rangkaian kedai runcit Aceh di Malaysia. "Tokoh-tokoh seperti Tun Mahathir, Tun Daim Zainuddin, semuanya memberi dukungan dan penghargaan, karena kedai runcit Aceh ini bisa memperkuat perekonomian Melayu Islam," kata Akhramsyah.

Sementara itu, Ketua Koperasi MASA KL Berhad, Datuk Mansyur Usman mengatakan, Koperasi MASA adalah sebuah koperasi yang didirikan oleh para pengusaha Malaysia keturunan Aceh. "Untuk makluman Encik, ahli-ahli KOMASA adalah rakyat Malaysia yang berketurunan Aceh," kata Datuk Mansyur.

"Oleh itu, kami juga dengan suka citanya ingin memohon sokongan yang tidak berbelah bagi daripada Encik untuk kemajuan dan kejayaan perniagaan Kedai Koperasi Kuala Lumpur Berhad sama ada Kedai Pembekal dan Pemborong Hasil Laut, Ayam & Daging atau Kedai Pembekal dan Pemborong Barangan Runcit," ujarnya.(nal)

Ikuti kami di
KOMENTAR

BERITA TERKINI

© 2021 TRIBUNnews.com Network,a subsidiary of KG Media.
All Right Reserved